Tenta eller läxångest - Besök Mattehjälpen!

GESSLEMAN - VÅGAR SÄGA LITE MERA!

Supersöta Handgjorda Smycken

Superfräckt Presenttips!

GESSLEMAN - GER RIS OCH ROS TILL DEM SOM FÖRTJÄNAR DET!

GESSLEMAN - GER RIS OCH ROS TILL DEM SOM FÖRTJÄNAR DET!

onsdag 26 juni 2019

Unlimited Stories AB fick 7 miljoner i stöd - Myglade bort ersättningen till statisterna













Om man räknar enligt reglerna för stöd så måste Sune-filmen ha en minimibudget på 14 miljoner för att få stöd överhuvudtaget och sedan då få högst 30% i stöd på deras budget. 

Då filmen nu fick 7 miljoner i stöd så måste deras budget ligga MINST på 23 miljoner för att nå upp till dessa 7 miljoner (30% i stöd)

På min fråga till Magdalena Jangard​ som är chef för produktionsstöd vid svenska filminstitutet om Sune-filmens totala budget i detta fall och om Unlimited Stories måste redovisa i en kalkyl hur mycket de olika posterna i filmens totala budget skall fördelas, säger hon :

Hej

Vi kan inte kommunicera enskilda produktioners budgetar men 
här har jag klippt ut information om hur produktionsbolag ska redovisa sina projekt till Filminstitutet från vår hemsida hur redovisas stödet och för slutredovisning krävs:

*Ekonomisk redovisning av filmens produktionskostnad ställd mot avtalad produktionsbudget samt slutgiltig finansiering ställd mot avtalad finansiering med specifikation av egeninsats. Detta ska vara styrkt av auktoriserad revisor. Granskningen ska vara utförd i enlighet med ISA 805. För filmer med stödbelopp under 500 000 kronor krävs endast oberoende redovisningskonsult.
*Besparingar i slutgiltig produktionskostnad, i förhållande till godkänd produktionsbudget, kan medföra en reducering av stödbeloppet. Är hela stödet utbetalat kan Filminstitutet kräva att delar av stödet betalas tillbaka. Det åligger producenten att hålla särskild och ändamålsenlig bokföring avseende filmen. Filminstitutet äger rätt att ta del av bokföringen för filmen.
*Leverans av säkerhetsmaterial till Filminstitutets arkiv. Kontakta sakmat.film@filminstitutet.se för mer information.


*Leverans av dokumentationsmaterial till Filminstitutets bibliotek. Kontakta sakmat.doku@filminstitutet.se för mer information.

*Vid förändring av könsfördelningen av producent, manusförfattare, regi samt huvudskådespelare ska ett nytt dokument lämnas in.

*Slutredovisningen samt säkerhetsmaterialet ska vara inlämnat till Filminstitutet senast sex månader efter filmens officiella premiär.



Jag skrev då som svar : 

Jag får då tolka ditt svar att det är sekretess på dessa uppgifter? Och isåfall varför? Vi statister får då aldrig veta hur stor totalbudget ett bolag har och hur stor post som går t.ex till statisterna?

Du måste förstå vår oro i fördelningen av Unlimited Stories budget när producenten först inte ville ge statisterna från filmstadens medlemmar någon ersättning alls förutom fika och mat för 3 st heldagar.

Sen efter påtryckningar så skulle man se över detta. För att sedan till slut ge dessa statister ersättning. (hur mycket de sedan fick har vi inte fått klarhet i och även om deras matkostad skulle dras av)

Detta måste ifrågasättas hur det skötts från Ulimited Stories sida då man ville "spara in" på dessa statisters ersättning vilket är både, lågt, mygligt och bristfälligt skött!

När det nu handlar om en stor känd film med en budget på minst 23 miljoner (och då gissar jag bara) om man ska gå efter ert krav på minimibuget + dessa 30% som ert stöd baseras på (7.000.000)

Det känns som vi statister blir grovt överkörda ekonomiskt av Unlimited Stories. Känns lite som ni delar ut pengar utan att se var fördelningen hamnar eller inte vill veta detta iallafall.




Har hittat en del i det utklipp av marknadstöd de skickade :

*Besparingar i slutgiltig produktionskostnad, i förhållande till godkänd produktionsbudget, kan medföra en reducering av stödbeloppet. Är hela stödet utbetalat kan Filminstitutet kräva att delar av stödet betalas tillbaka. Det åligger producenten att hålla särskild och  ändamålsenlig bokföring avseende filmen. Filminstitutet äger rätt att ta del av bokföringen för filmen.  

Man kan ju lugnt påstå att när produktionsbolaget inte betalade ut någon ersättning till Filmstadens medlemmar som statister kan gå under en "besparningar av slutgiltig produktionskostnad" som man medvetet gjorde. Man kallade detta för både marknadsföring/kampanj/tävling till Filmstadens medlemmar att delta utan ersättning. Sedan rättade man till detta efter påtryckningar från oss.

Bör inte svenska filminstitutet/produktionstöd kritiskt ifrågasätta Ulimited Stories sätt att handskas med deras budget? (och miljon-stödet) Tycker det finns tydliga tecken att man ville spara in på produktionskostnaden och samtidigt vill marknadsföra filmen via Filmstaden på ett fult sätt genom att inte ge dessa "nya statister" någon ersättning från början. Detta var medvetet gjort av Unlimited Stories. Och de har heller inte svarat på varför man gjorde detta överhuvudtaget. 

Även om det nu inte gäller en slutgiltig produktionskostnad utan snarare en pågående produktionskostnad så hade Unlimited Stories medvetet valt genom denna fräcka marknadsföring att INTE ge någon ersättning till statisterna via Filmstadens medlemmar.

Läs även mer HÄR HÄR och HÄR

Inga kommentarer: