Tenta eller läxångest - Besök Mattehjälpen!

GESSLEMAN - VÅGAR SÄGA LITE MERA!

Supersöta Handgjorda Smycken

Superfräckt Presenttips!

GESSLEMAN - GER RIS OCH ROS TILL DEM SOM FÖRTJÄNAR DET!

GESSLEMAN - GER RIS OCH ROS TILL DEM SOM FÖRTJÄNAR DET!

tisdag 1 mars 2011

Jörn Engström - Kolla Bussarna i Garaget istället


- Tyvvär damen, bussen har körförbud!


Varför inte sätta in bilinspektörer att kolla bussarna INNAN de kör ut på vägarna? D.v.s när de står i busshallarna t.ex. så slipper iaf passagerarna kliva av helt oönskat. Vore ju ett tips om inte annat. Att även byta ut veliga Veolia mot ett annat bättre alternativ torde också vara en bra ide. Försökte förgäves att få svar på en del viktiga frågor via chatten av Kollektivtrafikchefen Jörn Engström men även en flitig bloggare som jag tycktes inte få någon direkt klarhet.. Skittrist!


http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.562442-korforbud-for-buss-igen

6 kommentarer:

mogh sa...

Hej, ledsen att jag inte han svara på din fråga på chatten idag. Göteborg ställer givetvis krav på att Västtrafik ska kräva trafiksäkra bussar i sina bussupphandlingar. Jag vet också att det finns sådana krav i bussavtalen. När trafikfarliga bussar rullar är det således ett avtalsbrott. Vilka sanktioner Västtrafik har rätt attt införa mot sina bussentreprenörer om de inte uppfyller kraven vet jag tyvärr inte. mvh Jörn

tomsa sa...

Problemet är att så länge inte bussen har lämnat garaget så är den inte i trafik, och de kan bara hävda att "det däcket kommer vara utbytt innan vi åker ut", och så klarar de sig. Därför måste kontrollerna göras när bussen är i trafik - och dessutom med resenärer, annars kan föraren hävda att han är på väg för bussbyte "för att han har upptäckt däckskadan", eller vad det nu är.

Att du inte fick svar på dina frågor vid chatten med Jörn är inte konstigt. GP och den som "chattar" (vilket är ett konstigt uttryck, då chat är realtid, inte modererad HTML-fil vilket GP's "chat" är) väljer ut vilka frågor som ska besvaras, och jobbiga frågor lämnas åt sidan.

Dessutom ger Jörn samma nonsenssvar nu som alltid, som i frågan om förarnas ogillande av vagnen. Jörn påstår som GS ledning, att förarrepresentanter varit med vid utformningen, men INGEN kan tala om vilka förare som deltagit, vilket vi förare efterfrågat i åtminstone 8 år. Om man upprepar en sak tillräckligt länge så blir det sanning.

mogh sa...

Jag ljuger inte.

PEZ sa...

@Jörn: Skillnad på att ljuga och svara på ett sätt som ändå inte ger svar på frågan!!

När förare på morogonen tar ut sitt fordon påpekar fel så är det också "nonsensnack" och sopas under mattan, vägrar föraren att ta ut det fordonet så kallas det för arbetsvägran och att man är illojal mot trafikföretaget.

Som Tomsa redan nämnt, att kolla fordonen innan dom går ut i trafik hjälper inte, fordonet måste rulla för att lagen skall gälla och vad biter bäst? Jo, att bussen stoppas, kontrolleras OCH får "spanska flaggan"!! Det ger irriterade passagerare som ihop kan ställa krav på säkerheten, men som dom flesta passagerare gör så håller Ni käften och bara glider med, sålänge det inte drabbar mig så behöver jag inte bry migmentaliteten är för utbredd.

Finns liksom orsaker till varför jag inte åker kollektivt och det kallas säkerhet, inte bara som trafiksäkerhet utan säkerheten att det skall dyka upp ett fordon på den aktuella platsen som kan ta mig dit som det faktiskt är planerat.

Och med dagens mentalitet bland bussoperatörerna så lär Västtrafiks mål aldrig uppnås, inte ens om bensinen drar över 20:- litern ;)

mogh sa...

@tomsa: Det gick väldigt fort på chatten, svårt att hinna med alla frågor. Maila mig gärna dina frågor om M32 så ska jag svara efter bästa förmåga och helt utan nonsens.
@pez: När det gäller bussar och trafiksäkerhet kan jag bara svara utifrån min roll som representant för Göteborgs stad. Vi kan påtala fel och brister för Västtrafik och begära att de vidtar åtgärder. I slutändan är det dock Västtrafik som har avtalen och kontakterna med bussentreprenörerna, det kan Göteborgs stad inte svara för.

Anonym sa...

Ett problem som jag ofta ser är att bussarna har vanliga däck på höger sida istället för de speciella förstärka (men dyrare) däck som finns avsedda för bussar som ofta nöter mot trottoarkanter. Detta gör att risken för slitage och skador ökar.

Dessutom är det vanligt att framdäcken slits snabbt pga att övriga bromsar är dåliga på bussen och frambromsarna nyligen åtgärdats vilket innebär att framdäcken kanske får ta emot 95% av bromskrafterna vid inbromsningar. Detta sliter hårt på däcken så att de slits ut snabbt.