Tenta eller läxångest - Besök Mattehjälpen!

GESSLEMAN - VÅGAR SÄGA LITE MERA!

Supersöta Handgjorda Smycken

Superfräckt Presenttips!

GESSLEMAN - GER RIS OCH ROS TILL DEM SOM FÖRTJÄNAR DET!

GESSLEMAN - GER RIS OCH ROS TILL DEM SOM FÖRTJÄNAR DET!

tisdag 16 oktober 2012

Lars Backström - Dags att skrota gammelvagnarna - NU!


















Skandal av Västtrafik och Lars Backström att behålla dessa gamla och osmidiga vagnar tills de trillar sönder och samman istället för att investera i nya fräscha vagnar och samtidigt ge alla rörelsehindrade chansen att åka på lika villkor.
Eller har jag helt fel Lars?

Vet ju själv hur svårt det är att ta sig in i vissa vagnar  UTAN RULLSTOL.Tänker speciellt på dessa idiotvagnar som man får öppna eller trycka upp dörren själv och golvnivån ligger högt upp om man har t.ex resväskor med sig.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1097531-demonstranterna-rullade-ut-frivilligt

4 kommentarer:

Lilla Blå sa...

M28/29 är gamla, otilgänliga och behöver bytas ut. Men, med tanke på en alltmer ökande spårvagnstrafik, så räcker de nya låggolvsvagnarna inte till. För att bibehålla nuvarande nivå behövs ca 60 nya vagnar, egentligen ca 80. Med planerade utbyggnader så kommer behovet att stiga till ca 120-150 nya vagnar.
En ny ca 30 meter lång spårvagn med ca 70% låggolv kostar mellan 25 och 30 miljoner. Det pågår just nu sammanställning av kravspecifikationen för nästa upphandling som kommer att startas runt årsskiftet. Provvagnar kan tänkas komma till nästa höst, med en beställning våren 2014. Om den inte överklagas kan de första vagnarna börja anlända sommaren 2015 för provkörningar och förhoppningsvis bara mindre justeringar. Serieleverans kan påbörjas runt årsskiftet 2015/16 och förhoppningsvis två vagnar i månaden. Det innebär att om allt klaffar så finns möjlighet att börja fasa ut M28/29 vid årsskiftet 2016/17 förmodligen yterligare något år senare. Tills dess måste en ny spårvagnsdepå ha byggts, då de befintliga är knôfulla, och Säröbanans gamla rälsbusshall byggs om till uppställningsdepå.
Nya spårvagnar kommer, men det är tyvärr inte lagervara.

Gessleman sa...

Detta med att rörelsehindrade har stora problem att åka med Västtrafik har varit känt länge.

Varför har man inte tagit itu med detta problem långt tidigare? Jag vet iof inte hur länge dessa lågvagnar har tillverkats.

Men har man ansträngt sig överhuvudtaget att föra en dialog?

Anonym sa...

Vi har en 30-årig lag, som man fullständigt skiter i här i Göteborg!!
Så om vi ska vänta till 2017 vet i tusan....
Sen är ju problemet att skiten dom köper in nu ändå inte fungerar.
Volvo tex, exporterar fina anpassade bussar till hela världen, men vi i Göteborg väljer att göra anpassningarna på bussverkstaden??? Ramper som ingen människa kan fälla upp....

Anonym sa...

Gör som i Schweiz och andra länder i Europa. Köp trolleybussar http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=yspsFpcIHgU#!
De kostar inga 25-30 miljoner. Är betydligt tystare än spårvagn och rymmer i princip lika många. Är dessutom låggolv hela vägen.