Tenta eller läxångest - Besök Mattehjälpen!

GESSLEMAN - VÅGAR SÄGA LITE MERA!

Supersöta Handgjorda Smycken

Superfräckt Presenttips!

GESSLEMAN - GER RIS OCH ROS TILL DEM SOM FÖRTJÄNAR DET!

GESSLEMAN - GER RIS OCH ROS TILL DEM SOM FÖRTJÄNAR DET!

fredag 17 december 2010

Bra bilder med billig kompakt kamera


Olympus C-750 och C-2100
En kamera behöver inte kosta skjortan eller vara en systemkamera för det ska bli bra bilder. Bara man har ett litet hum om vad bländare, slutare,ISO-tal är så kan man få väldigt bra bilder med lite träning. Hur man skapar och beskär ett motiv/bild kan ju också vara viktigt för helhetsintrycket. Bilderna du hittar på min blogg har jag tagit 95% med dessa äldre digitalkameror med en upplösning på 2Mp den ena och 5Mp på den andra.
Och ska man inte ha superstora förstoringar så räcker detta gott och väl för publicering på nätet. De jag använder är båda från Olympus som har en bra skärpa och lite brus i bildena. Olympus Camedia C -750 UltraZoom (5Mp) 800:- och Olympus Camedia C-2100 UltraZoom (2Mp) 300:-
Priserna är det jag fick betala för dessa på Blocket som dock kan skilja markant något. Vill du veta vilka bilder som tagits med dessa kameror är du välkommen att fråga. Biet på blomman här uppe på min blogg t.ex är tagen med C-750 i Macroläget samt smart oskärpa i Photoshop o inget mer. Bilden i orginal storlek hittar du på http://gessleman.blogspot.com/2008/07/stora-och-sm.html dubbelklicka på bilden för full storlek. Då dessa kameror har nära 10 år på nacken och inte längre säljs i butikerna kan de vara svåra att få tag i.

Inga kommentarer: