Tenta eller läxångest - Besök Mattehjälpen!

GESSLEMAN - VÅGAR SÄGA LITE MERA!

Supersöta Handgjorda Smycken

Superfräckt Presenttips!

GESSLEMAN - GER RIS OCH ROS TILL DEM SOM FÖRTJÄNAR DET!

GESSLEMAN - GER RIS OCH ROS TILL DEM SOM FÖRTJÄNAR DET!

onsdag 22 mars 2017

Dahls Bageri favoriserar miljonvinnare?















Vår tårta

Vi har mailat VD 'n för Dahls bageri om frågor vi har kring deras tårtor och anknyter också till en händelse som inträffade i oktober 2016. (se mail nedan) Vi har i nuläget inte fått något svar varken från deras marknadschef Clas Baad eller från VD'n Christian Jörgensen på våra frågor. Ej heller på följdfrågorna från 2016 som vi ställde har man svarat på. 












Vi har nu därför anmält detta till konsumentverket. Då nu den aktuella tårtan (i GP's filmklipp) har skiljt sig så pass mycket i utseende mot vad andra tårtor har sett ut på deras hemsida, så ska det även tydligt informeras vad kunden ska ha rätt till eller om en ändring av en tårtas utseende från "originalet" ska vara möjlig eller inte. Eller att favorisering av kunder nu förekommer?




















Miljonvinnarens tårta

Favorisering eller dyl skall absolut inte vara tillåtet om så varit fallet.Vi tänker alltså på övriga kunder som köpt tårtor av Dahls Bageri om dessa fått egna valfria ändringar utförda eller ej? Och att denna information skall isåfall framkomma tydligt på Dahls egen hemsida eller vid telefonkontakt eller då via beställning i deras bageributik. Dessa olika val/möjligheter har vi inte fått eller blivigt informerade om vid vår beställning 2016. Förutom att vår "text" på tårtan skulle kosta extra.

Länkar till Dahls bageris tårtor :

http://dahlsbageri.se/sortiment/specialtartor/

http://dahlsbageri.se/sortiment/tartor/

http://dahlsbageri.se/white-lady/    (den tårta som påminner om "miljon-tårtan" och har ändrats avsevärt i design från orginalutförandet och även den tårta vi beställde i oktober 2016)


Vi vill samtidigt TYDLIGT påpeka att detta har inget mot själva MILJONVINNAREN personligen att göra utan ENDAST kritik mot Dahls Bageris hantering av tårtor till deras kunder. Vi önskar naturligtvis Birgitta Ismayilov ett STORT GRATTIS till vinsten!


Vårt mail till VD'n (som denne inte har svarat på)


Hej Chistian!

Vi vill anknyta till en incident som hände i oktober förra året då jag hade förbeställt en tårta i Frölunda butiken till min sambo som fyllde år. Vid beställningen hade jag fått titta i en bok med era tårtor och jag valde då en white lady och den ville jag att det skulle stå "Grattis Victoria 45" på. Det skulle kosta extra att få detta skrivet  sade personalen. Ingen mer info gavs om texten skulle vara ditsatt direkt på tårtan eller på en textplatta (som val alltså)

Jag begav mig till Frölunda butiken igen på dagen då min sambo fyllde år och skulle hämta tårtan. Varvid till min stora förvåning såg att jag fick namnet med textplattan brevid i en liten ask med motiveringen av damen i kassan att jag skulle sätta på den själv annars så glider den. Dessutom så var textplattan överdimensionerad och helt galet för stor för tårtan Och jag ombeddes ta lite sylt hemma och klappa dit den själv. (någon sylt hade jag inte hemma så jag skulle alltså behöva handla detta) Besviken gick jag därifrån och tänkte ta upp detta med er ledning. För detta kändes inte ok för mig som kund att få en tårta i detta skick. 

Så jag skrev då till er om er "gör det själv tårta" som jag fick. Och Clas Baad svarade då att textplattan hade den benägenheten att glida av tårtan vid transport från bageriet i Gårda till era butiker och ni hade därför valt att lägga den i en ask brevid. Och att de i Frölundabutiken skulle naturligtvis ha satt dit den innan utlämningen o,s,v så det var chefen i frölundabutiken som skulle informerat damen i kassan om detta menade Clas Baad. 

Men på mina följdfrågor, att oavsett om de hade nu satt dit textplattan så var den överdimensionerad för stor för tårtan och att konditorn vid tillverkningen hade väl då ett väldigt dåligt ögonmått, och jag undrade samtidigt varför man inte kunde skriva texten direkt på tårtan. Men dessa frågor fick jag inget svar på av Clas Baad vid mailkontaken i oktober 2016

Min sambos pappa är själv konditor ( varit i 55 år) och driver själv ett konditori/cafe i Sthlm. Och fick b.la 3:dje pris för Sveriges bästa konditori 1993. Och han tyckte att det var den mest pinsamma tårta han sett och erbjöd sig komma ner till er och visa hur man sätter dit/anpassar en text på en tårta. Clas Baad tyckte det var en rolig ide men vi tror inte att Clas riktigt förstod allvaret i det vi ville förmedla i vår kritik.

För några dagar sedan såg vi en tårta som förkom i ett inslag på webben på Göteborgspostens sida, där en miljonvinnare i postkodslotteriet skar upp en tårta från Dahls Bageri i slutet på klippet. Den överenstämde inte alls med någon av de tårtor på er hemsida och dessutom hade den texten direkt skriven på tårtan

Och vi mailade er marknadschef Clas Baad och undrade vad detta var för en slags tårta och om man måste vinna en miljon för att få den så här?  alla av era tårtor med text på er hemsida har texten på "marsipanplattor" och inget stog där att att man kunde få tårtorna valfritt designade efter behov tycke och smak. 

Vi ansåg därför att det var mycket märkligt att denna vinnare lyckades få hem en sådan här tårta. Och undrade samtidigt om detta var gratisreklam från GP eller om ni hade köpt en reklamplats (4 sekunder) i deras klipp? Och gjort en specialtårta för denna miljonvinnare i samma veva? Detta kändes iallafall inte ok om det skulle förhålla sig så och därav vår undran vad detta var för slags tårta som dök upp i slutet på klippet?

Clas Baad har ej gett oss något svar på våra frågor trots upprepade mail och jag vänder mig nu till dig som är VD för företaget angående detta, att ge oss en förklaring.

Det känns mycket märkligt om ni gör specialtillverkade tårtor till dem som vinner pengar men inte samma möjlighet till "ändringar" till dem som fyller år? Eller hur ska vi tolka detta?



Se Youtubeklipp då jag hämtar ut tårtan HÄR

Se tårtan när jag kommer hem med den HÄR

Inga kommentarer: