Tenta eller läxångest - Besök Mattehjälpen!

GESSLEMAN - VÅGAR SÄGA LITE MERA!

Supersöta Handgjorda Smycken

Superfräckt Presenttips!

GESSLEMAN - GER RIS OCH ROS TILL DEM SOM FÖRTJÄNAR DET!

GESSLEMAN - GER RIS OCH ROS TILL DEM SOM FÖRTJÄNAR DET!

torsdag 7 maj 2015

Treo innehåller INTE koffein - Hävdade 2 läkare bestämt








Jag skulle ner på min vårdcentral för jag hade en fått en svår Bihåleinflammation (igen) När jag träffade läkaren tog han halsprov och blodprov tittade mig i öron näsa och hals och konstaterade sedan att jag hade fått en lätt förkylning. Lätt tänkte jag högt. Jag som hade sådan ruskig huvudvärk i hela pannan ner mot ögonen så jag knappt kan titta, och 38 graders feber. Jag måste väl ändå få någon penicilin sade jag. Nej han ordinerade Rinexsin och (tabletter) och Nasonex (spray) båda är slemhinneavsvällande.

Rinexinet hade jag redan kvar sen förra Bihåleinflammationen så den visste jag om att man kunde bli stissig och sprallig och darrig i kroppen av den och känna sig orolig och ha svårt att koppla av o somna.För detta var tyvärr biverkningarna av den. Vad som man inte skulle ta tillsammans med den var kaffe eller koffein då biverkningsreaktionen i kroppen kunde då öka till det fyrdubbla. Mot det nu redan jobbiga biverkningarna Rinexinet i sig självt orsakade.

Jag bad då läkaren att skriva ut några tabletter mot den svåra huvudvärken jag hade från bihålorna och sa samtidigt att jag hade bara Treo hemma och de innehöll ju koffein och det gick ju inte så bra ihop med Rinexinet. Nej, Treo innehåller inte koffein sade läkaren bestämt så de kan du ta. Jo det gör de visst sade jag. Nej, hävdade läkaren, de innehåller Acetylcalisylsyra men inte koffein.

Jag blev i det läget starkt tveksam över läkarens kompetens och kunnande om läkemedel och dess ingredienser och började tvivla om hans diagnos överhuvudtaget var riktig. Lätt förkylning kallade han min svåra bihåleinflammation för, och sen inte visste om att en av Sveriges mest vanligaste värktablett innehöll koffein. Skrämmande! Vad visste han inte om mer? Tackade iallafall och gick därifrån mycket skeptisk om dennes kompetens som ni kanske förstår

Kom hem och ringde 1177 och berättade om detta. Och de tyckte som jag att det inte lät bra och bad mig då kontakta den ansvarige klinikchefen på vårdcentralen och berätta det inträffade. Varvid jag också gjorde. Och hon noterade detta. Jag ringde sedan till min vårdcentral igen och berättade om denne läkare som jag nu tvivlade på hans kompetens och de förstod min oro och gav mig en ny tid nästa dag för ett andra utlåtande av en annan läkare.

Kom dit dagen därpå och den kvinnliga läkaren frågade mig vad det var för fel på mig och jag började då berätta om gårdagens besök och den manlige läkarens undersökning och sen då jag kom till att denne sa att Treo inte innehöll koffein avbröt den kvinnliga läkaren mig och sa... men Treo innehåller ju inte Koffein! Jag blev alldeles kall inom mig och sa.. du måste skämta! till läkaren. 

Precis så sade den manlige läkaren igår och det var därför jag skulle få ett andra utlåtande. Jodå. Treo innehöll INTE koffein sade den kvinnliga läkaren lika bestämt som sin manlige kollega dagen innan och hon tyckte jag inte skulle haka upp mig på sådana saker och ville inte lyssna på min oro, och frågade hur jag mådde egentligen. Skulle hon dumförklara mig eller vad?

Envis som jag var så stod jag på mig och hävdade att Treo visst innehöll koffein och det slutade med att läkaren gick ut för att kolla upp detta för att efter en stund komma in och säga att jag hade rätt och sa att hon nu hade lärt sig något nytt!  

Tycker detta bevisar att kunnandet att icke veta ingredienserna i olika läkemedel är en stor skandal att nu två läkare helt oberoende av varandra påstår bestämt samma sak. Nu handlade det om ett mycket vanligt läkemedel och då fanns det ju tydliga och klara brister. Vad mer vet de inte om? 

Detta är ju oerhört viktigt att veta läkemedlens olika beståndsdelar så att patienter inte kan råka ut för farliga biverkningar eller andra överkänslighets reaktioner. Nu tvivlar jag starkt på läkarnas kunnande efter denna inkompetens-orgie, iallafall på dessa vårdcentraler. (Capio Access och Allejouren) i Göteborg

Se klipp HÄR då läkaren kommer tillbaka efter att ha kollat om Treo innehåller koffein.

Inga kommentarer: