Tenta eller läxångest - Besök Mattehjälpen!

GESSLEMAN - VÅGAR SÄGA LITE MERA!

Supersöta Handgjorda Smycken

Superfräckt Presenttips!

GESSLEMAN - GER RIS OCH ROS TILL DEM SOM FÖRTJÄNAR DET!

GESSLEMAN - GER RIS OCH ROS TILL DEM SOM FÖRTJÄNAR DET!

torsdag 27 december 2012

En tolkningsfråga - SOS borde tagit reda på FAKTISKA fakta















Att SOS uppgav att tåget var så gott som stoppat kan absolut tolkas att det kommer att vara ganska stillastående, men det är mer troligt att det antagligen var bromsat och ej helt stoppat.

Även om strömmenu var bryten så kommer man inte ifrån tågets bromssträcka.

SOS borde då inte uttrycka sig i dessa ordalag om man inte med 100% säkerhet visste att det kommer att stå helt stilla.

Att lova eller antyda för mycket borde man absolut inte göra i detta läge.


http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.1175133-helena-taget-brakade-rakt-in-i-min-bil-

5 kommentarer:

Anonym sa...

Och hur vet du exakt hur SJ har uttryckt sig i det här fallet? Kan möjligtvis den oförsäkrade, upprörda och chockade 24-åringen ha feltolkat?

Mette-Marit

Gessleman sa...

Jag utgår från att denna händelse kommer att utredas av haverikommissionen. Då får vi alla veta exakt vad som hände.

Anonym sa...

SOS har förmodligen fått beskedet att Trafikverket gjort ett nödfrånslag på sträckan vilket de också gjort. Ett nödfrånslag bryter spänningen men bromsar inte automatiskt tåget det är förarens uppgift. När föraren upptäcker att linjespänningen brutits mer än kortvarigt skall han bromsa till halv siktfart (max 40) kontakta tågklareraren och stanna på lämplig plats (lnte på en bro eller i en tunnel, gärna vid en plattform eller en väg). Har man alltså hamnat med bilen på rälsen skall man skyndsamt lämna den, kontakta 112 och invänta räddningstjänst. Privatpersoner får inte vistas i spårområdet förutom på plankorsningar och gångfållor just av skälet att tåg inte kan/behöver kunna stanna för hinder i spåret.

Lokförare sa...

Jag tror nog inte det blir någon rapport från haverikommisionen. Det brukar det inte bli vid den här typen av olyckor utan vare sig personskador eller särskilt betydande materiella skador. Det är inte heller något som är särskilt konstigt i händelseförloppet vad jag kan se.

På den här platsen så går det inte att bekräfta att tåget står still med mindre än att lokföraren säger att det gör det. Det finns inga signaler mellan stationerna Skene och Fritsla och således ingen möjlighet för tågklarerare att övervaka rörelserna där heller. Mest troligt är väl att SOS Alarm har sagt att de har vidtagit åtgärder för att stoppa tåget och att det har misstolkats.

Gessleman sa...

Jag anser detta är en tolkningsfråga mellan Helena och SOS. Samtalet finns ju inspelat så man kan ta ställning vad som sagts o.s.v Hurvida detta hjälper henne ersättningsmässigt låter jag vara osagt.