Tenta eller läxångest - Besök Mattehjälpen!

GESSLEMAN - VÅGAR SÄGA LITE MERA!

Supersöta Handgjorda Smycken

Superfräckt Presenttips!

GESSLEMAN - GER RIS OCH ROS TILL DEM SOM FÖRTJÄNAR DET!

GESSLEMAN - GER RIS OCH ROS TILL DEM SOM FÖRTJÄNAR DET!

fredag 14 september 2012

Tigern, Jantelagen, Avundsjukan och lagom















Har mött starka men också många positiva reaktioner på mitt sätt att gå ut i media för kungen men mest framför allt för min inblandning i alla andra tidigare media-sammanhang. Nej, man får inte sticka ut i Sverige "too much" För i detta avlånga land bor som bekant en svensk tiger, jantelagen, avundsjukan och att allt ska vara "lagom" eller hur? Man blir typ genast stämplad som knäpp, mediakåt, eller som en linslus som vill synas. 

En del är ganska inskränkta i sitt sätt och tänka och hittar automatiskt fel på mig som inte passar in i deras handlings o tankemönster. Eller så är folk för fega helt enkelt att slå näven i bordet och säga till. För att citera en positiv och uppmuntrande person som skrev detta på en annan sida :

"Vid en första blick är det svårt att inte skratta. Vid nästa att skaka på huvudet. Men i slutändan är det tragiskt att detta är reaktionen vi får i Sverige om vi bryr oss ”för mycket”. Jag hade personligen önskat att en person som Michael hade gått förbi om jag blev utsatt för misshandel eller annan allvarlig händelse. Någon som vågar bry sig och stå upp för vad han tycker! För faktum är att vi är lite typiska i det avseendet, att inte våga. ”Sköt dig själv och skit i andra” är kanske ett väl vedertaget motto. 

Vi är lite som små insnöade möss… Många av oss klagar gärna, men få tar till handling med sina ord. Så hur komiskt det än verkar, och hur tragiskt det än är att någon känner en sån stark frustration att de måste gå till tidningen med vardagligt missnöje i tid och otid, så kanske det behövs en motvåg till den passivitet och rädsla för att säga ifrån som tycks styra detta avlånga land i alltför många avseenden. Dock ska tilläggas, jag hade inte velat vara den som hamnat i skottlinjen för en person som Michael Garderud. Men om han kunnat samla sin kraft till att nyttja i allvarligare avseenden, så hade han nog varit en farlig hjälte som utfört stordåd, istället för Sveriges mest kränkta man."

Jag lyssnar och tar till mig detta och har försökt även påverka de stora och mer allvarligare problemeoch frågorna även om de mindre men dock så viktiga  "vardagsproblemen" har kommit i rampljuset.

Inga kommentarer: