Tenta eller läxångest - Besök Mattehjälpen!

GESSLEMAN - VÅGAR SÄGA LITE MERA!

Supersöta Handgjorda Smycken

Superfräckt Presenttips!

GESSLEMAN - GER RIS OCH ROS TILL DEM SOM FÖRTJÄNAR DET!

GESSLEMAN - GER RIS OCH ROS TILL DEM SOM FÖRTJÄNAR DET!

fredag 13 april 2012

Bra initiativ - Men höj åldern för fler fordon


Trimmade EU-moppar är ett stort problem


Att höja åldern för tyngre fordon så vissa gasglada inte blåser på direkt in i en bergvägg, då många hojåkare har ett lika stort vridmoment i högerhanden som cykeln har, är ett bra initiativ för att minska olycksstatestiken.

Men bör man då inte också höja åldern rent generellt på alla andra motorfordon som har mera hästkrafter? Körkort på moped vid 15-års ålder för att lära sig trafikvett borde också införas. Samt hårdare kännbarare straff och högre böter för trimmade moppar som är en livsfara många gånger både för fotgängare och bilister.

Jag anser även att 18-årsgränsen för bil ska höjas till 20 vid en viss motorstyrka, då många gasglada individer saknar totalt logiskt och moget omdöme bakom ratten och trycker plattan i botten direkt när de fått lappen i näven.

http://www.gp.se/motor/mcmoped/1.914047-ny-aldersgrans-for-mc-korkort

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad gäller körkortsåldern för vad som primärt är nöjesfordon, som motorcykel, är det definitvt inget problem att höja åldersgränserna. I vissa länder har man 25 år för tung MC.

Men att höja körkortsåldern för personbil (B) över 18 år, skulle ställa till långt mycket mer problem än det undviker. En höjd åldersgräns skulle exempelvis fungera som ytterligare ett stort hinder för unga att komma in på arbetsmarknaden. Massor av arbeten kräver körkort som merit även om man kanske inte använder det i jobbet, men många unga arbetar inom yrken där man faktiskt kör personbil i tjänsten.

Skall man höja, bör man nog också fundera över om man inte skall höja myndighetsåldern tillbaka till 21 år, som den var förr i tiden i det gamla "goda" förmyndarsverige. I det läget räknas ju hundratusentals unga vuxna som "barn" och får tas omhand av sina åldriga föräldrar... ;-)

Jag är alltid lika fascinerad över det faktum att i vårt land får du gå ut i krig och dö i tjänst (inom Försvarsmakten) vid 18 år fyllda, men gud nåde dig om du köper en flaska starkpilsner innan 20 eller dristar dig att sätta dig på en tung MC före 2? års ålder. Märkligt och en galopperande dubbelmoral.

Vänligen, en luttrad frihetsförespråkare.

Anonym sa...

det räcker inte att läsa, man måste förstå vad man läser också. han skrev inte att man generellt skulle höja körkortsåldern för alla bilar. att höja åldersnivån för att äga muskelstarka bilar är lika önskvärt som för muskelstarka motorcyklar. jag ser inget som helst problem med att dela in bilar i olika klasser som man gjort för motorcyklar. och att man först efter uppnådd ålder får framföra en bil med x antal hästar, exempelvis.

en parentes, men ett tydligt exempel på okunnighet. en motorcykel är inte primärt ett nöjesfordon, inte mer än en bil är det. de flesta använder sin motorcykel för daglig transport till och från jobb/skola. att man sedan även använder sin motorcykel för att njuta lite av livet gör den inte till mer av nöjesfordon än en bil, som även den används för diverse nöjesåkning.

är själv motorcykelåkare sen 30 år tillbaks, kör en sportmotorcykel som säkerligen får det att glänsa i ögonen på förbudsivrarna. men tror inte för ett ögonblick att nya gränser ändrar nåt. det enda som kan hjälpa är bättre utbildning.