Tenta eller läxångest - Besök Mattehjälpen!

GESSLEMAN - VÅGAR SÄGA LITE MERA!

Supersöta Handgjorda Smycken

Superfräckt Presenttips!

GESSLEMAN - GER RIS OCH ROS TILL DEM SOM FÖRTJÄNAR DET!

GESSLEMAN - GER RIS OCH ROS TILL DEM SOM FÖRTJÄNAR DET!

tisdag 16 november 2010

Så funkar det - eller inte

Flapsen (eller klaffarna) vad jag känner till är de rörliga delar delar på flygplanets vingar som bromsar farten vid olika tillfällen då man vill sänka hastigheten. Vid landning kan man använda klaffar ner, dels för det ger lite ökad lyftkraft att plana ut vid landningen och har en bromsverkan så man får ner landningsfarten

Att detta inte funkar kan bero på isbildning vid dåligt väder och kyla som gör så att hydraliken i vingen fryser fast och hindrar klaffen för att fällas ut. Och hastigheten blir då betydligt högre vid en landning. Du kanske har sett hur de sprutar en vätska över planets vingar före en start. Just detta för att förhindra en s.k nedisning. Sen kan felet även också berott nåt mekaniskt fel
Att detta skulle hända varannan veckan låter ju mer än nödvändigt iaf och tordes bero slarv vid spolning med vätskan vid starten av markpersonalen. Bara en spekulation från min sida.

http://www.gp.se/nyheter/molndalharryda/1.491808-raddningspadrag-pa-landvetter

7 kommentarer:

Anders sa...

Märkligt att detta verkar hända så ofta. Har alltid trott att detta inträffar väldigt sällan. Markpersonalen på svenska flygplatser torde vara mer noggrannare än andra då jag har flygit inrikes dagligen i 10 år och inget har hänt mig som passagerare

Janne sa...

Även om det inte är dess primära syfte så tar visst klaffarna ner farten, normal procedur är ju dock att använda airbrakes/speedbrakes om fartreducering är enda syftet - dvs om du ej ligger under inflygning.Om man kommer lite snabbt på inflygning så är det väldigt vanligt att man tar ut klaffarna lite tidigare för att få ner farten lite snabbare - klaffarna gör ju att motståndet ökar.

Lars sa...

Eftersom det är så många experter här så vill jag bara informera er alla om att klaffarna inte alls tar ner farten på flygplanet. De är till för att öka lyftkraften på vingen, vilket i sin tur gör att piloten kan sänka farten lite extra vid landningen utan att ramla ner som ett löv.

Är för övrigt inget farligt att landa utan klaffar, utan det enda som händer är att piloten måste ha lite högre fart än det normala. Och detta i sin tur innebär som alltid när det inte är 100 % normalt att det räknas som nödlandning varför piloten ska agera efter vissa regler som ex. nödposition.

Men ni som nu bedömmer flygbolagen som opålitliga och som inte kan förstå hur detta kan hända, ni borde ju absolut söka er till flygbranchen eftersom ni tydligen anser att man kan förebygga precis allt och garantera 100 % säkerhet...

Gessleman sa...

Icke påstått mig som en expert då jag bara spekulerat i orsaken till detta

Hans sa...

Piloterna gjorde precis vad de skulle göra enligt gällande säkerhetsrutin. Eftersom vingklaffarna krånglade vid landning får piloterna inte ner farten och då är man tvungen att landa med högre hastighet än vanligt.

Det kan upplevas obehagligt men piloterna har tränat sådana sekvenser i simulatorer och flygplanstyperna är testade i liknande situationer.

David sa...

http://www.transportstyrelsen.se/Luftfart/Resenarsinformation/Fragor-och-svar-for-flygradda1/Nedisning

Bettan sa...

Tack alla snälla bloggare för all lugnande info om detta. Är ju faktiskt lite flygrädd och blev ganska orolig när de på Arlanda hade ett sånt varannan vecka. Önskar att GP kunde skriva mer fakta om "fenomenet" vid sidan om artikeln