Tenta eller läxångest - Besök Mattehjälpen!

GESSLEMAN - VÅGAR SÄGA LITE MERA!

Supersöta Handgjorda Smycken

Superfräckt Presenttips!

GESSLEMAN - GER RIS OCH ROS TILL DEM SOM FÖRTJÄNAR DET!

GESSLEMAN - GER RIS OCH ROS TILL DEM SOM FÖRTJÄNAR DET!

fredag 22 mars 2019

Bältet - Mångas fiende på expressbussarna












Trots lagkrav och tydliga skyltar och utrop i bussarna så är det typ ingen i bussarna som använder säkerhetsbältet.
Och nu talar vi alltså om Expressbussarna eller de bussar som trafikerar vissa linjer där är det lag på att ha säkerhetsbältet på, men det är så gott som ingen som följer detta.
Det är samma regler som för bilister i dessa bussar och man undrar om dessa passagerare skulle göra likadant när de sitter i en bil? Antagligen inte får man hoppas och just därför borde det vara lika naturligt för dem att sätta på bältet i bussen. Men nånting i hjärnan slår slint och säkerhetstänkandet verkar vara att ha sin mobil tryggt i handen i stället.

Har vid åtskilliga gånger fått knän eller händer i ryggen vid en inbromsning då personen bakom mig åker framåt och tar emot sig mot min stolsrygg.
Varför inte införa bälteskontroller och bötfäll de passagerare på plats som inte följer detta? För säkerheten måste höjas så folk får upp ögonen fattar allvaret och riskerna med att inte ha bältet på, både för sig själv och för andra. För det hjälper ju inte endaste dugg att jag har mitt bälte på om en hel elefanthjord bakom mig saknar det.
Nu brukar det tack o lov inte vara många som står alls (om knappt några) på de expressbussar som jag åkt iaf.  Expressbussarna har dessutom tätare turer och därmed belastas inte ståplatserna knappt alls i den omfattning som stadsbussarnas. Men jag anser ändå att man på kort sikt bör ta bort ståplatserna på de expressbussar som har bältestvång för att optimera säkerhetstänkandet.
Nu menar jag inte att man ska bygga om Expressbussarna för detta ändamål. Expressbussarna har en mycket smalare mittengång gentemot stadsbussana som är bredare. Det bör räcka att man inte får stå helt enkelt i dessa.
Nu kör Expressbussarna heller inte i 50 utan snarare i 90 då dessa trafikerar större leder bl.a.Viktigast är dock att få de redan sittande passagerna att använda bältet. Vilket är ett JÄTTESTORT problem.

Swebuss gjorde 2015 en undersökning hur bältesanvändandet var på Expressbussarna och kom fram till att var 3:e passagerare satt obältad som man kan läsa om HÄR Jag tror att mörkertalet är större 2019 dels för att många kanske inte erkände i denna 4 år gamla undersökning att de sitter obältade.

Göteborgsposten tar upp detta i en "fria ord" artikel skriven av mig HÄR och även på sin FB-sida HÄR

Inga kommentarer: