Tenta eller läxångest - Besök Mattehjälpen!

GESSLEMAN - VÅGAR SÄGA LITE MERA!

Supersöta Handgjorda Smycken

Superfräckt Presenttips!

GESSLEMAN - GER RIS OCH ROS TILL DEM SOM FÖRTJÄNAR DET!

GESSLEMAN - GER RIS OCH ROS TILL DEM SOM FÖRTJÄNAR DET!

tisdag 16 november 2010

Skrämmande dålig säkerhet

Att inte bara en buss utan flera bussar hade körförbud väcker en obehaglig känsla hos mig och säkert av många fler läsare att säkerheten är så nonchalerad av bussbolaget Nordia buss som verkar totalt struntat i detta och skyller på att det är Swebuss fel. Detta är en ytterst allvarlig händelse som har kunnat få ödesdigra konsekvenser där ute på vägarna när dessa bussar nu rullat obesiktigade.

Undrar hur ett bussbolag kan missa en sån viktig kontrollbesiktning samt att betala in skatter inte bara på en buss utan flera. Låter i mina öron helt vansinnigt oansvarsfullt av bussbolaget Nordia buss iaf. Eftersom Nordia buss äger bussarna så måste mig veterligen huvudansvaret ligga hos dem. Ska absolut kolla de bussar jag åker med hädanefter sa inte fler bussar från andra bolag har glömt samma sak. Och jag råder andra att göra likadant. Skrämmande!


17 kommentarer:

Bengt sa...

Svartlista bussbolaget för fortsatt trafik är en bra säkerhet för alla resenärer

Magnus sa...

"vi har kört i 20 år och kommer fortsätta köra buss och vad som hänt får Swebuss kommentera" säger Nordias vd Per Nordin.Såvidare inte Swebuss har något avtal med Nordia buss att de är Swedbuss som ska ansvara för besiktningar och betala in skatter så förefaller det kristallklart att det är Nordia buss ansvar.Han borde då säga till GP ist
"vi har kört i 20 år och kommer ALDRIG få fortsätta köra buss"

Maria sa...

Jag blev chockad och förbannad då jag läste om detta idiot-slarv som detta bolag är ansvarig för.Hur fan tänker de när de fullkomligt struntar i säkerheten på bussarna. Tänk om nåt alvarligt skulle hända Per Nordin,då skulle du definitivt inte kunna driva ett bussbolag nåt mera.

Petra sa...

Jag har ofta barn med på bussarna och som mamma tycker jag det är grymt upprörande och nonchalant att en vd tycker det är Swebuss skyldighet att kommentera händelsen då det uppenbarligen ligger på det egna bolagets ansvar att kontrollera att deras bussar rullar i ett bra skick.

Gessleman sa...

Ett solklart fall för uppdrag ganskning på SVT

Crille sa...

Bojkotta bussbolaget omgående!
Detta visar tveklöst ett ytterst dåligt omdömme av Nordia buss vd Per Nordin.Om inte Swebuss bryter avtalet med dem omedelbart så blir jag väldigt förvånad

Anonym sa...

VD:n på Nordia, Per Nordin, uttalar sig som en sann och erfaren skumraskföretagare. Den instinktiva reaktionen hos sådana under minsta lilla press är att omedelbart skylla på andra, samt gå till aggressiv motattack mot vem det nu är som frågar eller påstår något som kan vara hotfullt mot egna verksamheten. Det råder ingen som helst tvekan om att det är Nordias ansvar att deras fordon är korrekt skattade, besiktigade samt hålls i trafiksäkert skick med korrekt utrustning enligt gällande regelverk. Likaså att av dem anställda chaufförer har korrekt kompetens. Detta oavsett vem de anlitas av för körningar.

/ Trafikexperten

Nils sa...

Helt sjukt att han släpper ut obesiktigade och oskattade bussar på vägarna. Per Nordin är en riktig skojare som sätter andra människors liv på spel med detta och sen skyller pa Swebuss typ.En rädd liten fegis den där Nordin.Polisanmäl han direkt.

Anonym sa...

Alltså, vi snackar om en buss som besiktigades 30 september 2009!! Det är några veckor för sent om man nu ska gå på ÈXAKT 12 månader mellan! Visst, en korkad kommentar från vd:n att det är swebus ansvar, men jag tvivlar på att bussarna blivit katastrofalt trafikfarliga på den korta tid det enligt mig handlar om. Det är ett annat ämne, men utländska lastbilar/bussar med blankslitna däck och trötta chafförer är nog en större fara för andra i trafiken än en buss som missat besiktningen med några veckor... Och vad det gäller skatterna så har de ju inget med trafiksäkerheten att göra! Kom tillbaka när det är några ÅR sen bussarna besiktigades...DÅ är de en trafikfara...
/Marie

Errk sa...

Ska man skratta eller gråta när man ser folks arga kommentarer? Bara Marie har utfört en busenkel faktakontroll innan hon skrev! Det torde finnas ett 100-tal bussar ute i landet som är besiktigade men som ändå är i sämre skick än bussen i artikeln. Och sen när blev de två bussar som Nordia kör för Swebus "flera bussar". Kvällstidningsjournalistik? Och varför kan ingen här stava till Swebus?

(Nej, jag bor i Enköping och har inget med Nordia Buss att göra)

Bussförare sa...

Jajjemen! En buss som missat besiktningen med en månad är JÄTTEFARLIG! Akta er så den inte dödar er!!!
En bussförare som tvingas köra 4½ timme i sträck på motorvägen samt arbeta 13 timmar/dygn en helt vanlig arbetsdag är inte ett dugg farlig. Eller?

Här ser vi vad det svenska folket prioriterar när de tänker på "säkerhet". Och när bussförarna strejkar för att få ner sin arbetatid till 10-11 timmar/dygn tycker alla att bussförarna är bortskämda, och enbart ska hålla käften och köra vidare. Tack för stödet, svenska folket!

Gessleman sa...

Men Hallå! Jobbar Marie på Nordia buss månne? Det kan nog säkert hända en hel del allvarliga fel på ett år,och sen var det dock inte ett(1)utan flera slarvfel som uppdagades i ljuset.Tycker att man ALDRIG ska tumma på säkerheten när det gäller transportmedel för allmänheten. vid obesiktning och obetalda skatter gäller KÖRFÖRBUD d.v.s att polisen har rätt att ta detta fordon ur trafik OMGÅENDE. Tänk om bussen blivigt stoppad mitt i mellan Göteborg och Malmö, då hade resenärerna blitt annat än glada kan jag säga. Men du kanske tycker att det inte är något som man inte bör ta så allvarligt på tydligen. Man vet ju inte heller hur länge dessa bussar hade rullat vidare på vägarna om detta inte hade kommit fram. Inte sant Marie?

Anonym sa...

Man kan skicka ett SMS med ett fordons registreringsnummer till Trafikverket "Bilsvar" och sedan får man efter ca 30 sekunder ett fullständigt svar om vem som är registrerad ägare, om skatten är betald, om fordonet är besiktigat mm.
:-D

SMS:a regnumret till 72503

Ingemar sa...

Säkerheten och punktligheten inom kollektivtrafiken är A och O. För att allt ska funka så smidigt som möjligt så ska båda delarna helst vara synkade.De som driver t.e.x ett bussbolag ska vara fullt medvetna om dessa risker sånt här slarv kan medföra och får till följd då detta inte lagligt följs enligt regelboken.Bara att slänga ur sig en sån nonchalant kommentar av Per Nordin visar tveklöst på ett sådant dåligt omdömme att driva ett bussbolag att han borde lämna sin post.

Bussförare i Knivsta sa...

Men min åsikt kan du inte bemöta, Gessleman. Sparka på de små frågorna! Sparka hårdare! De stora trafiksäkerhetsfrågorna blundar vi för! Var köper du dina skygglappar Gessleman? Och hur vet du att skvallerbladet GP citerat VD:n rätt? Jag tror på citatet först när jag hör/ser en inspelad oklippt intervju, annars inte.

Gessleman sa...

Att Per Nordin inte skulle kommenterat händelsen på ett annat sätt än på det vis GP framställer p.g.a att GP skulle undanhålla eller förfalska en kommentar etc, förefalller knappast troligt.

Förutom det dumma i ditt påstående "Bussförare i
Knivsta" skulle en förfalskad kommentar bryta mot en massa pressetiska regler.

Per Nordin skulle/borde trätt fram från början från första stund vid konfontation ang dessa bussar om han bara ville och diskutera vad som hänt och då motargumentera detta.

Att han nu då väljer att inte göra det tyder på ett väldigt dåligt omdöme samt att han tycker det väl ända är "kört" för hans bussbolag.

Bussförare på Swebus sa...

Läser att en del betvivlar att Per Nordin sagt dessa ord till GP... Kan tala av erfarenhet av Per att han har svarat diplomatiskt i jämförelse med hur han svarar om han blir angripen av en kollega.. Jag kör själv för Swebus och har mött han vid flertal tillfällen i dom olika arbetsområden jag verkar inom...