Tenta eller läxångest - Besök Mattehjälpen!

GESSLEMAN - VÅGAR SÄGA LITE MERA!

Supersöta Handgjorda Smycken

Superfräckt Presenttips!

GESSLEMAN - GER RIS OCH ROS TILL DEM SOM FÖRTJÄNAR DET!

GESSLEMAN - GER RIS OCH ROS TILL DEM SOM FÖRTJÄNAR DET!

onsdag 6 november 2013

GP's journalister sär-skriver upp-repande

















Rättstavningsövervakning på GP!

Ja det är dags igen kära vänner,särskrivning på hög nivå. Förutom namnet Hai-Phuong som är riktigt så har GP's Karolina Vikingsson lyckats inte bara en gång utan vid två tillfällen göra dessa särskrivningar på orden "övervakats" (över-vakats) och "nattetid" (natte-tid) i sin artikel om kameraövervakning. Dyslexi?

Och man undrar om de går igenom sina artiklar innan publicering som knappast verkar troligt och ett rättstavningsprogram borde ju vara en självklarhet. Visst gör jag som bloggare små stavfel då och då men särskrivningar har jag däremot aldrig gjort.

Och journalister som har detta till yrke att skriva, ska därför vara extra noga hur de stavar tycker jag. Har skrivit till GP's chatt om denna kritik men jag har inte fått detta publicerat i chatten. Inte heller har de särskrivna orden i artikelkorrigerats. Skärpning!


http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2168501-hemlig-kamera-filmade-lararrum
















Kl 14.42 skrev Evalis Björk detta på chatten och inte min kritik såsom jag skrev till dem, som ni kan läsa här ovan. Och jag har sedan kl 08.00 i morse och vid minst 4 olika tillfällen skrivit till chatten om detta felaktiga och sedan kommer detta svar. Och inte fan har de korrigerat de felskrivna orden i artikeln heller! 
Snacka om journalistisk stolthet.

Nästa dag så stavade Evalis Björk själv galet fel på en persons namn på chatten (se bild nedan)




















Ja du Evalis, Arne Lindström fick heta Arme Lindström hela chatten! Förlåt, det ska jag fixa sa du. Jo tack, vi märkte det! Sen brev det för krångligt att ändra det. Jag har märkt att stavfel och dyl är MYCKET svårt att korrigera! Det är nu bevisat att det ligger mycket sanning i det jag tidigare påpekat Evalis. I ditt fall så handlar det om slarv och dålig teknisk kompetens. Eller bara karma. Välj själv.
Evalis Björk svarar :
Jag har jättemånga inlägg i chatten och hinner tyvärr inte ta hand om alla. Då måste jag prioritera det som känns mest relevant. I dag har det handlar om Grefab.Jag har påpekat de fel du visade på, och vi jobbar på allteftersom.Att jag inte kunde ändra mitt stavfel beror på att det skulle stjäla tid av Arne Lindströms tid att svara på frågor. Han ville inte att vi skulle ta den tiden. Jag uppskattar om du har en vänligare ton när du hör av dig. Alla kan göra fel. Det är mänskligt.
M v h
Evalis Björk
Visst är det mänskligt att fela meåterkommande fel visar bara på slarv eller dåligt kunnande.

I dagens datum 17 november har man inte korrigerat stavfelen från den 6 november trots att jag vid flertalet tillfällen påpekat detta för GP. Och vad kan man dra för slutsats av detta? 

Inga kommentarer: