Tenta eller läxångest - Besök Mattehjälpen!

GESSLEMAN - VÅGAR SÄGA LITE MERA!

Supersöta Handgjorda Smycken

Superfräckt Presenttips!

GESSLEMAN - GER RIS OCH ROS TILL DEM SOM FÖRTJÄNAR DET!

GESSLEMAN - GER RIS OCH ROS TILL DEM SOM FÖRTJÄNAR DET!

fredag 12 november 2010

Ett riktigt olycksnummer

Skulle åka från Frölunda torg med 7 an vid halvtolv-tiden idag
men föraren ropade i högtalaren att vagnen gick bara till
Marklandsgatan och vände där p.g.a att det var strömlöst
sedan klockan nio inne i stan och det varit kaos i trafiken
hela morgonen. Ska verkligen en urspårning och en
nedfallen luftledning leda till att spårvagnstrafiken
blir lamslagen och stillastående i flera timmar? Då är
Göteborgs spårvägar illa ute vad det gäller att ordna allt
snabbt igen.

Tänk om det vore snöfall och dåligt väder
samtidigt. Då hade det varit riktigt illa för alla pendlare
denna fredagen den (12:te) som olycksamt nog ändå
blev en lång väntan med stora förseningar för många
resenärer av spårvagn 13:s missöde. Frågan är om en
sådan har liten händelse ska leda till sådana här stora
propotioner Västtrafik och Göteborgsspårvägar? är ert
spårnät verkligen så känsligt och utsatt för dessa händelser
så bör man se över detta omgående tycker jag. Och i
skrivande stund så vet man ej heller vad som orsakade detta.

6 kommentarer:

Peter sa...

Håller med dig om att stoppet var i längsta lagret och jag missade ett viktigt möte dessutom.

Spv sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Spv sa...

Var absolut inget konstigt med det stoppet. Det finns sektioner i ledningarna i Göteborg där strömmen är avdelad, när urspårningen och ledningsraset hände idag bröt det automatiskt på ca 2-3st sektioner, detta för att inte skada övriga vagnar med exempelvis överström i motorerna. Sen att GöteborgEnergi hade problem att få tillbaka strömmen är inte spårvägens fel, de jobbade febrilt med att lösa stoppet och de tog trots allt bara 1,5h timma. Det är liksom inte bara att limma upp en ledning igen. Hur hade ni själva fixat det?

Göran sa...

Så Göteborgs energi var även boven i dramat denna gång,intresseant utveckling av händelsen som iaf totalt sett tog mer än dessa 1,5 timmar. Vet man vad som orsakade denna urspårning egentligen vid en sådan viktig knutpunkt så att detta inte händer igen? Att man inte vet någonting tyder dock på en viss förvirring.

Anonym sa...

Vill egentligen inte spekulera, men för dålig hjulring på den vagn som spåra ur kan vara en orsak, den hoppade ur spåret i ett spårkkryss när den rundade Hotell Eggers för komma in på läge A på drottningtorget och gick således bredvis spåret, föraren märkte inget utan hon fick bara en indikering när de väl inträffat att det var strömlöst. Spårvägen har trots allt inget med strömförsörjningen att göra mer än att kolla så ledningarna är ok, Göteborgenergi skickar ut strömmen i ledningarna.

Kent sa...

Till Anonym som verkar vara en som jobbar inom yrket: Så hon märkte inte ens att hon var urspårad förän vagnen var så pass långt bort att luftledningen drogs ner och strömmen av p.g.a avståndet. Då kan en förare alltså inte känna av en urspårning direkt förän då strömmen bryts, i teorin kan en vagn gå ganska långt urspår av bara farten m.a.o och i en backe hur bromsar man då?