Tenta eller läxångest - Besök Mattehjälpen!

GESSLEMAN - VÅGAR SÄGA LITE MERA!

Supersöta Handgjorda Smycken

Superfräckt Presenttips!

GESSLEMAN - GER RIS OCH ROS TILL DEM SOM FÖRTJÄNAR DET!

GESSLEMAN - GER RIS OCH ROS TILL DEM SOM FÖRTJÄNAR DET!

torsdag 12 april 2018

Efter branden, Göteborgsposten undrar - Vad är en Hoverboard?












Efter en brand i ett flerfamiljs hus (och grannhus) i helgen i Västra Frölunda som jag själv blev vittne till och fotade så kunde man läsa i slutet på artikeln i Göteborgsposten att en hoverboard var orsaken till branden. Läs om detta HÄR

Saken är den att förra året i Maj så införde arbetsmiljöverket säljförbud på flertalet hoverboards märken som inte var godkända och uppfyllde kraven och hela 10 av 13 testade hoverboards höll inte måtten. Läs om detta HÄR

Jag tipsade Göteborgsposten samma kväll att de skulle göra en större uppföljning och varning på detta till allmänheten nu igen då många hoverboards är rent livsfarliga.

Varvid den kvinnliga journalisten i telefonen undrade vad en hoverboard var för något? Men hallå är det praoelever på GP?  Seriöst så bör man som journalist ha kunskap om dessa vanliga tekniska prylar.

Jag förklarade iaf vad en sådan var för något, och hon tyckte då det var en självklar uppföljning om de farliga hoverboards som jag menade fortfarande finns kvar i hemmen. (eller går att få tag på nätet eller går att köpa utanför Sverige) och att fler bör varnas över detta då de ofta har orsakat bränder och har exploderat.

Mailade även mitt tips till GP men jag har i nuläget inte fått någon återkoppling alls kring detta.

1 kommentar:

Malin sa...

Uppmärksammade också brandorsaken. Har en väninna vars släktingars son haft en hoverboard som börjat ryka vid laddning och sen slutat fungera.