onsdag 21 mars 2012
Sanningen bakom Siba reklamen
En våldsam ögon o örondiarre för tittaren
Sibas reklam tenderar starkt till en påfallande monton tjötighet då den visas galet ofta mellan programmen och förekommer dessutom flera gånger inom ett reklamblock. Man köper inte konceptet då den upprepas i samma mönster och uppmanar kunden till produkten som känns mer påtvingat och mindre övertygande samt desperat med sitt innehåll för att få rätt genomslagskraft och budskap till tittaren.
Fabian Bengtsson uppfattas mycket som en egocentrisk lagd person då han presenterar sig med sitt namn hela tiden. Man ska bjussa på sig själv Fabian. Men detta är på tok för mycket. Själv är bäste dräng tänkte säkert Bengtsson när han skapade Sibas reklamplåga. Hade reklamen visats mindre frekvent och med många fler scenarioalternativ så hade den varit riktigt gemytlig och trevlig i sin framtoning. Nu framkallar den mest en våldsam ögon och örondiare för tittaren.
"Sanningen är att Siba blir som Sibirien.
Alla vet var det ligger, men ingen vill dit"
Nu har Fabian Bengtsson satsat på en "förlåtande" musikvideo a'la Bryan Adams och man kan ju undra hur många som köper den sliskiga smörsången. T.o.m. JAG och Stewie Griffin i Family Guy gör det på ett mycket bättre och övertygande sätt i dessa videor http://www.youtube.com/watch?v=O8P9V66mFpQ
http://www.youtube.com/watch?v=yQksPfOkyMQ
Inte ens de mest patriotiska Göteborgarna orkar med att se denna sprutande reklamdiarre. När flera andra är BILLIGARE än Sibas priser känns detta bara helt meningslöst.
Magnus Tengby - Kolla bara prognosen på GP's enkät här. Det är bara Du och Fabian som skrattar åt den då den visas. Vi andra byter kanal omedelbums direkt. I vilken genre Fabian kommer att hamna till slut är svårt att säga. Men att göra desperata, pinsamma och dyra reklamfilmer för Sibas räkning är Bengtsson dock riktigt duktig på.
http://www.gp.se/ekonomi/1.894867-storbrak-om-sibareklam
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
1 kommentar:
Företagen går ju på diverse mediastrategers och marknadsföringsexperters påståenden om vilken reklam som ger bäst utbyte för pengarna, men i verkligheten så kastar företagen bort merparten av marknadsföringsbudgeten i s.k. negativ reklam. Just beroende på att man har fel typ av reklam, reklam som visas för ofta och som uppfattas som störande av konsumenten.
Själv somnar jag ofta vid tvn när det är reklampaus och föredrar därför att spela in programmen i förtid så att man kan spola förbi reklamen. I dagens stressiga samhälle så upplevs reklam som stress som man vill undvika.
Skicka en kommentar